کد مطلب:124684 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:293

امام حسن
امام همام حسن مجتبی علیه السلام از زمره ی همین عترت است كه اندیشه و رفتار و موضع گیری هایش اسوه بر دیگران می باشد. اندیشه های تابناك و رفتار وی همانند علی علیه السلام و همانند فاطمه علیهاالسلام و همانند سایر امامان الگو است. نكته حایز اهتما در سیره و روش امام مجتبی علیه السلام موضع گیری مهم اجتماعی است، كه در برابر طاغوت زمان خویش پدیدار شده است. امام مجتبی با طاغی و ستم گری چون «معاویه» به سازش می پردازد؛ در حالی كه پدرش در برابر همین طاغی می ستیزد و برادرش حسین علیه السلام در برابر فرزند همین طاغی «یزید» می ستیزد.

نكته حایز اهتمام این است كه آیا این تفاوت رفتار بازگشت به تفاوت در ویژگی ها و روحیات امامان دارد؟! یا این تفاوت به تفاوت روی دادها و تفاوت جریان های مهم اجتماعی برمی گردد؟ كه هر كدام از جریان ها موضع گیری های متناسب با خویش را خواهان است. كدام یك از این دو سخن صحیح است؟

در این نوشتار برآنیم تا موضوع دوم را شفاف و به اثبات رسانیم، كه این تفاوت ها به جریان های مهم اجتماعی زمان امامان بازگشت دارد، نه به ویژگی های روحی آنان. این گونه نیست كه امامان یكی اهل مبارزه و ستیز و دیگری اهل سازش باشند. این گونه شناخت از اندیشه و رفتار امامان شناخت خرافه ای است. شناخت صحیح این است كه آنان درتمام فضایل محوری یكسان می باشند، چه تفاوت هایی نیز در فضیلت ها داشته باشند. لیكن این گونه تفاوت در بین آنان شكل نمی گیرد كه یكی در برابر جریان های اجتماعی چالگشرحق، ستیز نماید و دیگری بی تفاوت باشد. این



[ صفحه 17]



گونه شناخت ها بی اساس است كه دامن عترت ازآن پاك و منزه است. تفاوت موضع گیری های اجتماعی آنان به تفاوت زمان آنان بازگشت دارد. وبه همین جهت برای دست رسی به موضع گیری های امامان آشنایی با اوضاع زمان آنان به ویژه جریان های مهم اجتماعی بایسته می نماید، كه بدون آشنایی از این مهم تحلیل صحیح از اندیشه و رفتار امامان ممكن نخواهد بود.

دراین نوشتار این نكته به یاری خدای سبحان شفاف خواهد شد، كه جریان های اجتماعی زمان امام حسن علیه السلام تا چه مقدار متفاوت بوده اند و هر كدام موضع گیری متناسب با خود را خواهان بوده است، به گونه ای كه اگر امام علی علیه السلام یا امام حسین علیه السلام در زمان امام مجتبی علیه السلام زندگی می نمودند، همان موضع گیری امام مجتبی را پیش می گرفتند. همانگونه اگر امام حسن در زمان امام علی و امام حسین مسؤولیت رهبری را بر عهده داشت، همان موضع گیری های آن دو امام را پیش می گرفت.

نوشتار در سه بخش تنظیم شده است، بخش نخست سیری كوتاه به زندگی حضرت است. بخش دوم بیان برخی فضائل حضرت رابه عهده دارد. بخش سوم كه بخش عمده ی نوشتار و هدف اصلی آن است تحلیل جریان های اجتماعی و موضع گیری های اما همام می باشد. ولله الحمد



[ صفحه 18]